Extra öga ser ljuset

Ödlans tredje öga ger inblick i synens utveckling

1 september 2009

Evolutionsbiologer har länge grubblat på hur ryggradsdjurs mycket komplexa ögon har utvecklats från forna tiders mer primitiva ögon. Nu ger nya studier av ödlors så kallade tredje öga emellertid inblick i ögats allra tidigaste utveckling. Många kräldjur har i sin hud ljuskänsliga celler, som kan reagera på ljus och mörker, men hos ödlorna har cellerna utvecklats till ett öga med lins och ett slags näthinna. Det tredje ögat sitter i pannan mitt mellan ödlornas båda vanliga ögon och hjälper djuren att skilja mellan dag och natt. På så sätt blir det lättare för de växelvarma ödlorna att reglera sin kroppsvärme vid rätt tidpunkter under dygnet. I ödlans tredje öga fann forskarna två ljuskänsliga proteiner, som även finns i pigmentet i ryggradsdjurs avancerade ögon, och som reagerar på blått respektive grönt ljus. Dessutom fann man ett så kallat G-protein, som även finns i kammusslors ljuskänsliga celler. Eftersom G-proteinet således finns hos både ryggradsdjur och ryggradslösa djur, konstaterar forskarna att den avlägsna, gemensamma förfadern till de båda djurgrupperna sannolikt hade ett primitivt öga, som påminner en hel del om ödlors tredje öga.