En liter havsvatten rymmer 20000 arter

Vattenprover gör artrikedomen tio gånger större än förväntat

1 september 2009

Havsvattenprover från åtta olika ställen i Atlanten och Stilla havet visar att det finns upp till 20000 olika arter av mikroorganismer i en enda liter havsvatten. Insamlingen av proverna är en del av det världsomspännande marinbiologiska forskningsprojektet Census of Marine Life (CML), och de biologer som analyserade proverna är överraskade över artrikedomen. De hade förväntat sig att hitta högst 2000 arter. Proverna har samlats in på vattendjup från 550 till 4100 meter och vid olika vattentemperaturer – allt från Nordatlantens iskyla till den brännande hettan vid undervattensvulkaner. Trots det dyker samma arter upp i flera av proverna. Få arter utgör majoriteten av organismerna, men förutom de dominerande arterna vimlar det av olika mer eller mindre ovanliga organismer. Denna fördelning förbryllar forskarna, för om det bara finns väldigt få organismer av en viss art, varför är då denna art över huvud taget representerad? Förklaringen kan vara att de ovanliga arterna producerar viktiga ämnen till de dominerande arterna, eller att de fungerar som ett slags ”standby-organismer”, som är beredda att ta över platsen från en dominerande art, om livsvillkoren skulle förändras på ett dramatiskt sätt. Utifrån analysen av de nya proverna uppskattar biologerna vid CML att det finns 5–10 miljoner olika arter av mikroorganismer i världshaven. Hittills har bara cirka 5000 av dessa beskrivits vetenskapligt. Syftet med CML är att kartlägga alla havslevande arter och deras utbredning före år 2010.