Dumma fladdermöss har stora testiklar

Hjärnans och könsdelarnas storlek hänger samman

1 september 2009

Fladdermushannar kan utveckla abnormt stora testiklar, och nu har forskare under ledning av Scott Pitnick vid Syracuse University undersökt hur stora de kan bli, och inte minst vad priset för det är. Biologerna har studerat 334 av de totalt cirka 1000 fladdermusarterna, och det visar sig att de stora testiklarna förekommer hos de arter där honorna parar sig med flera olika hannar. Stora testiklar betyder nämligen många sädesceller, och det ökar hannens chans att bli far till honans ungar. Hannar, som sålunda konkurrerar hårt om honornas gunst, kan ha testiklar som utgör upp till 8,5 procent av kroppens vikt. Det motsvarar att en man på 90 kilo utrustas med testiklar, som väger drygt 7,5 kilo. Att lyckas föra sina gener vidare har dock ett pris. Den stora mängd energi som förbrukas på att utveckla de enorma testiklarna ger nämligen mindre energi åt hjärnan, som därför inte blir optimalt utvecklad. Ju större testiklar hos hannarna, desto mindre är deras hjärna, konstaterar forskarna. Hos fladdermusarter vars honor håller sig till en enda hanne står testiklarna bara för mellan 0,11 och 1,4 procent av hannens kroppsvikt. Dessa hannars hjärna utgör i genomsnitt 2,6 procent av kroppsvikten, medan hannar som lever bland trolösa honor får klara sig med en hjärna som utgör 1,9 procent av kroppsvikten.