DNA-test hittar ny tiger

Isolerade områden skapar självständiga arter

1 september 2009

En ny undersökning visar – i varje fall på papperet – en lite ljusare bild för den utrotningshotade tigern. Forskarna har delat in tigern i åtta underarter, varav tre nu är utdöda. Den nya undersökningen slår dock fast att det faktiskt finns inte bara fem underarter kvar utan sex stycken. Undersökningen bygger på analyser av DNA från blod, hår och hud, som samlats in i fält eller tagits från konfiskerade troféer. Totalt undersöktes 134 olika individer, vilket är en imponerande siffra, med tanke på att det finns bara cirka 7000 tigrar i världen. Man räknar med att alla tigrar härstammar från en gemensam stamfader, som levde för nästan 100000 år sedan, och genom att jämföra DNA från bland annat mitokondrierna kunde forskarna konstruera ett genetiskt stamträd, som avslöjade de olika underarternas inbördes släktskap. Resultaten visade att den så kallade Indokinatigern bör delas i två skilda underarter. Indokinatigern lever på den malaysiska halv-ön och norrut genom Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos och Burma till den kinesiska gränsen. Populationen på den malaysiska halv-ön är dock så genetiskt avvikande att man nu skall skilja ut arten och framöver kalla den Malaya-tigern (P.t. jacksoni). I takt med att bestånden delats upp i mindre enklaver, har populationerna blivit mer isolerade, så att deras DNA inte blandas.