Djuret är ett enda öga

Sjöstjärnans syn överträffar de mest avancerade glasögon

1 september 2009

Världshaven är hem för ett myller av fantastiska och emellanåt bisarra djur. Nu har forskare upptäckt att den så kallade ormstjärnan faktiskt kan se, även om den inte har några ögon. Ormstjärnan, som hör till gruppen sjöstjärnor, använder i stället hela sitt skelett för att se, skriver forskare vid Lucent Technologies, Bell Laboratories i den kända tidskriften Nature. Det har länge varit ett mysterium hur den femarmade ormstjärnan, som lever i det mörka havsdjupet på upp till sex kilometers djup, kan observera sin omgivning och undkomma rovdjur. Trots att djuret inte verkar ha några ögon, verkar det som om det kan se bättre än många andra primitiva havsdjur. Ormstjärnan kan till exempel upptäcka ett bytesdjur och blixtsnabbt ge sig efter det, och kan dessutom byta färg från dag till natt. Det är ormstjärnearten Ophiocoma wendtii, som har undersökts av forskarna. Det visar sig att djuret har ett skelett fullt av kristaller, som var och en samlar in visuella intryck. Kristallerna bildas genom att djuret utsöndrar en kristallin form av kalciumkarbonat. Ormstjärnan använder kristallerna som linser, som samlar in ljus och skickar information om ljusförhållandena vidare till djurets nerver. Varje lins fångar bara in ljus från en viss riktning, men eftersom hela djuret är täckt av ljuskänsliga linser, får det en stor mängd information. Alla kroppens linser arbetar nämligen tillsammans och fungerar därmed som ett enda stort öga. Forskarna använde en tämligen enkel metod för att avslöja ormstjärnans fantastiska synförmåga. I princip gick det till som när man låter solen skina genom ett förstoringsglas och bränna hål i ett papper. Ormstjärnans linser placerades över ett ljuskänsligt material, medan forskarna lät ljuset passera igenom och observerade hur ljusstrålarna registrerades på det ljuskänsliga materialet. Linserna visade sig vara oerhört avancerade – faktiskt tio gånger bättre än de mikrolinser som skapas i laboratorier i dag. Forskarna hoppas att deras undersökningar av ormstjärnans syn kanske kan leda till utveckling av effektivare chips för användning i till exempel optiska nätverk.