Eodromaeus

Forskare får ny syn på dinosauriernas utveckling

Fyndet av en ny rovdinosaurie – Eodromaeus – visar att dinosaurierna tog överraskande lång tid på sig att utvecklas till giganter.

30 augusti 2011

Ett nästan komplett skelett av en liten rovdinosaurie, Eodromaeus, kastar nytt ljus över dinosauriernas utveckling. Djuret levde i det nuvarande Argentina för 230 miljoner år sedan – kort tid efter att de första dinosaurierna började röra sig på jorden.

Eodromaeus gick på två ben som sin gigantiska efterföljare Tyrannosaurus rex men skulle själv bara ha nått en vuxen man till knäna och vägde endast cirka fem kilo.

Den har dock samma drag med långa ben, kraftig underkäke, sabelliknande tänder och kraftiga klor på ”händerna”. Dessa drag och bäckenets form gör att forskarna, med professor Paul Sereno vid University of Chicago i USA i spetsen, tror att den är mycket nära besläktad med den senare T rex. Därmed anser Sereno och hans kollegor att hela linjen av rovdinosaurier går ända tillbaka till dinosauriernas vagga.

Argentine desert

Ny dino jämförs med Eoraptor

Forskarna jämför också Eodromaeus med en annan liten, tvåbent dinosaurie, Eoraptor, som man tidigare antog var rovdinosauriernas förfader. Det visar sig vara felaktigt. Eoraptor saknar nämligen viktiga rovdinosauriedrag och är snarare en tidig förfader till de jättestora, långhalsade växtätarna som Diplodocus, anser Sereno. Han sammanfattar att alla linjer av dinosaurier härstammar från små, tvåbenta dinosaurieformer, och att dessa först mycket sent har utvecklats till giganter som T rex och Diplodocus.

Den gängse uppfattningen bland paleontologer är annars att dinosaurierna snabbt rönte framgång och trängde bort de flesta andra djurgrupper på jorden. Sereno anser emellertid nu att dinosaurierna under många miljoner år hölls nere av andra och större urtidsdjur. Först när dessa djur dog ut, fick dinosaurierna medvind.