Bucklig giftmanet funnen i djupet

”Bumpy” fångar sitt byte med fyra starka armar

1 september 2009

I havsdjupet utanför Kalifornien i USA har forskarna hittat en manet, som i anatomi och beteende skiljer sig så markant från sina gelikar att den har gjort sig förtjänt av både ett nytt artnamn och en ny underfamilj. Därmed har antalet manetunderfamiljer nu vuxit från sju till åtta. Den genomskinliga blå-vita geléklumpen är stor som en tennisboll och rör sig enligt forskarna genom vattnet som ett stjärnskott eller en meteor i slow motion. I stället för tentakler har den fyra köttiga armar, som den släpar efter sig. Det mest anmärkningsvärda är att både den klockformade kroppen och armarna är fulla med vårtliknande utväxter, som utgör grupper av nässelceller, som förlamar bytet. När födan driver mot maneten, fångas den av utväxterna för att sedan föras till en av armarna, som långsamt för upp maten mot munnen. Smeknamnet Bumpy (”knottrig”) kom forskarna på när de upptäckte djuret, men den har även ett vetenskapligt namn, nämligen Stellamedusa ventana. Maneten lever i det mörka, syrefattiga havet nere på 150-550 meters djup.