Blomma sprider sina pollen med rekordfart

En amerikansk blomma, som är bara några millimeter hög, har visat sig slå alla hastighetsrekord bland växter. Hopvikt som en katapult från medeltiden öppnar blomman sig och utlöser sin laddning pollen på under en millisekund, när en stor insekt som en humla trampar på den. Det är den amerikanska forskaren Joan Edwards och hennes kollegor som med höghastighetskameror har upptäckt amerikanskt hönsbärs extraordinära förmåga. Blomman är betydligt snabbare än den köttätande venusflugfångaren, som behöver 100 millisekunder – eller 200 gånger så lång tid – för att bli av med sitt pollen. Amerikanskt hönsbär släpper ut sitt pollen med så våldsam kraft att pollenpartiklarna utsätts för hela 2400 G. Det är mer än 300 gånger så mycket som människan tål, och det betyder att pollenkornen slungas upp till en meter bort från blomman. Växten klarar bedriften genomatt spänna katapulten till bristningspunkten med vätska och därmed lagra kinetisk energi som en fjäder.