Bleka koraller byter meny

1 september 2009

Den globala uppvärmningen är ett effektivt sätt att ta livet av världens korallrev. Det lilla polypdjuret som bildar de stora kalk formationerna är i regel beroende av en viss typ av alger, som lever inne i korallerna. Denna alg bedriver fotosyntes, och korallen lever av den överskottsenergi som bildas vid processen. Vid förhöjd vattentemperatur dör algen, och korallen förlorar sin förutsättning för liv. När detta sker försvagas korallens kraftiga färger. Därför har forskarna länge betraktat bleka koraller som antingen döda eller döende. Nu visar det sig emellertid att minst en korall kan byta ut den vanliga algkosten mot en helt annan kost. Biologer vid Ohio State University i USA har upptäckt att bleka exemplar av korallen Montipora capitata använder sig av små tentakler för att fånga in mikroskopiska djur – zooplankton – som fullt ut täcker hela deras energibehov. Upptäckten visar att korallarter, som kan överleva blekning genom att äta smådjur, antagligen kan bli de dominerande i framtidens varma korallrev.