Berg vimlar av hotade arter

Nya undersökningar avslöjar att en bergskedja i Tanzania är en zoologisk guldgruva.

1 september 2009

Kilimanjaro är Tanzanias mest berömda berg, men även dess mindre grannar i Eastern Arc Mountains har nu fått en del att ståta med. Det är nämligen här man finner den största koncentrationen av hotade arter i världen, rapporterar WWF (Världsnaturfonden) efter en ny undersökning. Hittills har forskarna i bergen funnit 96 arter av ryggradsdjur, som bara lever i just detta område i världen – så kallade endemiska arter. Bland dem finns arter av solfågel, kameleont och galago – en lite apa. Även många insekter finns uteslutande i Eastern Arc Mountains. Forskarna har till exempel registrerat 43 endemiska arter av fjärilar. Växtlivet är ett kapitel för sig, för hela 800 arter av växter i bergen finns bara här. Det gäller bland annat växter vi känner till här hemma som krukväxter, till exempel saintpaulia. De många endemiska arterna lever i 13 skogar, som täcker ett område stort som Blekinge. Endast på två andra ställen i världen kan man hoppas på att finna så stor koncentration av olika arter, nämligen på Nya Zeeland och på Madagaskar. Eastern Arc Mountains har existerat i 30 miljoner år, och under hela denna tid har den lilla bergskedjan förmodligen varit täckt av skog. Därför har djur och växtarter under extremt lång tid kunnat överleva och utvecklas i sin sedvanliga, i stort sett oförändrade miljö utan att påverkas av de geologiska och klimatologiska förändringar som resten av jordklotet parallellt genomgått. Artrikedomen är imponerande, för faktiskt är 70 procent av de den ursprungliga skogen i området borta i dag. Många av arterna är också hotade, däribland 71 av de 96 arterna av ryggradsdjur. En del av djuren i området är hittills helt okända för forskarna. Förra året upptäckte zoologer således en helt ny art av apor. Det var den slanka trädlevande kipunji, som liknar en så kallad mangabeyapa. DNA-analyser har emellertid visat att kipunjis närmaste släktingar är babianerna.