Äter djur mediciner?

1 september 2009

Biologerna känner till många fall, där djur använder mediciner både invärtes och utvärtes. Det sistnämnda gäller till exempel för kapucinerapor och lemurer, som gnider in pälsen med insektsmedel. Kapucinerapor använder olika sorters blad, som innehåller giftiga ämnen, medan lemurerna rullar sig bland tusenfotingar, som utsöndrar gift om de blir provocerade. Alla hund- och kattägare har varit med om att deras djur sätter i sig gräs och andra gröna växter. Kemiska analyser har visat att dessa innehåller en rad olika ämnen, som dels är bra mot ”dålig mage”, och dels bekämpar inälvsmask och andra typer av parasiter. Ett av de ovanligaste exemplen på självmedicinering hittar man hos dräktiga elefanter. De kan äta bladen från vissa växter, som innehåller ämnen som framkallar värkar. Man vet inte riktigt hur djuren hittar de rätta växterna, men det är antagligen ett samspel mellan instinkter och inlärning. Vilken förklaringen än är har läkemedelsföretagen visat ett stort intresse för ämnet, och man forskar härom på många ställen i världen.