Arterna myllrar fram i Sydostasien

På tio år har man hittat över 1000 nya djur och växter i Mekongdeltat.

1 september 2009

Även om det inte finns fler vita fläckar på världskartan, existerar det fortfarande platser som är i stort sett outforskade. Det gäller inte minst området längs Mekongfloden, där det enligt en rapport från Världsnaturfonden har dykt upp inte mindre än 1068 nya djur- och växtarter under perioden 1997– 2007. Det rör sig bland annat om 519 växter, 279 fiskar, 88 spindlar, 88 groddjur, 22 ormar och 4 fåglar. Bland de 15 däggdjur man hittat märks den laotiska klippråttan, som troligen tillhör en familj som dog ut för elva miljoner år sedan. Gnagaren, som egentligen inte är en råtta utan har fått namnet av misstag, upptäcktes utanför en restaurang. Världens största krabbspindel med en diameter på 30 centimeter och en ny hjortart finns också bland fynden. Det är dock inte säkert att framtiden bjuder på lika många upptäckter, för det 6000000 kvadratmeter stora området hotas i ökande grad av gruv- och skogsdrift. Flera de sällsynta arterna betraktas även som delikatesser på lokala restauranger.