Amöba får hjälp av barmorska

Ny kunskap om amöbors fortplantning kan underlätta bekämpningen av dysenteri

1 september 2009

En födsel kan vara en tuff utmaning för nästan alla djur, men att encelliga amöbor även kan ha en tuff ”förlossning”, kom en grupp forskare fram till, precis när de avslutat en rad undersökningar om amöbornas förmåga att föröka sig. Vanligtvis förökar sig den encelliga amöban genom att fördubbla sitt genetiska material. Den bildar två cellkärnor, smalnar av på mitten och delar sig till sist i två nya självständiga organismer. Nu har forskare från det israelska Weizmann Institute of Science upptäckt att delningen inte går lika lätt för alla amöbor. En del amöbor behöver helt enkelt hjälp för att fullfölja delningen. Hos dessa amöbor går processen i stöpet, när cellen har smalnat av på mitten – den sista strängen som förbinder de båda cellkärnorna vill inte gå av. Hjälpen kommer då i form av en amöba, som skjuter sig in mellan cellkärnorna. Det är kemiska signaler från den ”födande” amöban som får grannen att skynda till undsättning. Forskarna upptäckte detta genom att ta ett prov från vätskan vid en delande amöba och flytta den över i en behållare till andra amöbor. Vätskeprovet fick de andra amöborna att flockas runt provet. Forskarna kunde till och med få amöborna att följa efter en pipett, som innehöll vätska insamlad vid en delande amöba. Forskarna tror att amöbans rop på hjälp består av en blandning av fetter, socker och proteiner. Forskarna förhoppning är nu att den nya kunskapen på längre sikt skall kunna användas i kampen för att förhindra amöbors delning, exempelvis vid amöbaburna sjukdomar som dysenteri.