web_doede-vaekkes-til-live_1500x1000

Ung man väckt ur koma

Illustrerad Vetenskap hjälpte en 18-årig gymnasieelev att vakna upp efter sex månader i koma. Nu vill forskare även väcka hjärndöda till liv.

7 december 2016 av Gorm Palmgren

Det är ett mirakel att Asbjørn bor i sin egen lägenhet och kan äta och dricka på egen hand.

Som 18-årig gymnasieelev sjönk han plötsligt ned i ett tillstånd av medvetslöshet och under sex månader låg han i ett vegetativt tillstånd – nivån precis ovanför koma.

Läkarna trodde att tillståndet skulle vara permanent.

Asbjørn kom ut ur den eviga sömnen

När Asbjørn låg i det komaliknande tillståndet för sex år sedan läste han mamma en artikel i Illustrerad Vetenskap om en läkare, Esteban Fridman, som hade väckt patienter ur koma.

Illustrerad Vetenskap hjälpte mamman att få kontakt med läkaren som gick med på att behandla Asbjørn.

Läkaren ordinerade medicinen Madopar, som används mot Parkinsons - och det fungerade. Efter bara 14 dagar vaknade Asbjørn.

20 hjärndöda ska väckas till liv

Nu ska forskarna ta nästa steg.

På ett sjukhus i Indien ska de väcka hjärndöda till liv. Just nu letar de efter 20 försökspersoner som förklarats hjärndöda efter en traumatisk olycka.

>> Vill du lära dig mer om hjärnan – beställ en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Alla grader av allvarliga, långvariga störningar av medvetandet beror på skador på hjärnan där delar av hjärnvävnaden förstörts och dödat nerverna.

I vissa fall kan läkarna fixa skadan genom att återställa hjärnans kemiska balans av signalämnen som exempelvis dopamin.

Men om skadan är för stor måste läkarna ersätta de förlorade nerverna. Läkarna tillför nya nerver till hjärnan i form av stamceller och med små proteiner och laserstrålar får de existerande nerverna att fungera igen.

Detta är vad läkarna hoppas på i Indien.