Infected mosquitos in jar

Infekterade myggor utrotar denguefeber

Varje år får miljontals människor den fruktade sjukdomen denguefeber efter möten med myggor. Nu är emellertid hjälp på väg. Australiska forskare har infekterat hundratusentals myggor med en bakterie, som tar bort viruset bakom sjukdomen.

Tänk dig att någon bad att få släppa ut 20000 hungriga myggor i din trädgård. Under de senaste tre åren har australiska forskare gått runt i två byar i nordöstra Australien och bett de boende om lov till just detta.

Imponerande nog gav 90 procent av de tillfrågade sitt medgivande. Det rör sig heller inte om helt vanliga myggor. De ger visserligen kliande bett, men forskarna har utrustat myggorna med en bakterie, som kan utrota viruset bakom en av världens värsta sjukdomar, denguefebern.

Från januari till mars 2011 öppnade Scott O´Neill vid University of Queensland i Brisbane, Australien, och hans kollegor därför burkar med hundratusentals blodtörstiga myggor, som invaderade byarna Gordonvale och Yorkeys Knob.

I den tropiska delen av Australien drabbar denguefeber endast upp till några tusen personer, men globalt sett löper omkring 2,5 miljarder människor risk att smittas.

Wolbachia-bacterie in mosquito

Myggor och virus i farlig förening

Denguefeber beror på en dödlig samverkan mellan denguevirus och en mygga, Aedes aegypti, som sprider viruset, när honorna suger blod från en smittad människa. Myggorna lever i städerna, och de är nästan omöjliga att bekämpa utom med stora mängder pesticider.

Gifter har dock kortvarig effekt, eftersom myggorna utvecklar resistens, så det finns ett stort behov av nya metoder.

O´Neill har under två årtionden forskat kring alternativa strategier och tagit fram en plan med bakterien Wolbachia pipientis i huvudrollen. Wolbachia förekommer naturligt i 60 procent av jordens insektsarter, och den kan otroligt snabbt invadera nya populationer.