Varför fryser man, när febern ökar?

Min son har fått influensa och frågar mig: ”Mamma, varför fryser jag när febern ökar? Kroppen blir ju varmare”. Kan ni hjälpa mig att svara på detta?

30 november 2016

Att vi får feber beror på att hjärnan ger besked om att öka temperaturen i kroppen.

Detta sker i praktiken genom att blodkärlen – framför allt i huden – drar ihop sig. Sammandragningar kan även ske med hjälp av musklerna.

Muskelsammandragningarna bidrar till att alstra värme, medan reaktionen i huden gör att värmeförlusten blir mindre.

Det är exakt samma mekanismer som hjärnan sätter igång när vi blir kalla, och därför uppfattar vi det omedvetet som om vi fryser. De allra flesta fall av feber beror på en infektion.

När immunförsvaret konfronteras med en inträngande organism, produceras bland annat så kallade pyrogener.

När dessa kommer fram till hjärnans temperaturreglerande centrum bildas ämnen som prostaglandiner, som får temperaturen i hypotalamus att stiga.

Hypotalamus fungerar som kroppens termostat. Temperaturen här är alltid den ”rätta”, och när hjärnan konstaterar att temperaturen i hypotalamus är högre än i resten av kroppen, kommer den att ge besked om att temperaturen genast skall höjas.

Det sker via det autonoma nervsystemet. Även hormonliknande ämnen spelar en roll. Så länge febern är konstant kommer man varken att frysa eller svettas.

När febern är på väg ned uppträder emellertid den välkända svettreaktionen.

Få ett bra erbjudande på Illustrerad Vetenskap

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.