autisme mus topbillede

Tarmbakterier motverkar autism hos möss

En ny studie visar att man kan behandla möss med autistiska symptom med hjälp av exkrement från friska möss.

29 juni 2016 av Nanna Vium

På senare år har vår tarm upphöjts och hyllats som en nyckelspelare när det gäller såväl fysisk som psykisk hälsa.

Och nu bekräftar en ny studie detta faktum.

En grupp forskare från Baylor College of Medicine i Texas har upptäckt att man med hjälp av en enda sorts tarmbakterie kan avhjälpa autism hos möss.

Det kom forskarna fram till genom att låta en grupp musungar med autismliknande symptom leva i samma bur tillsammans med friska möss.

Har inflytande på beteendet

Som en del av musungarnas naturliga beteende började de äta exkrement efter deras friska medboende, och kort senare kunde forskarna se ungarnas symptom försvinna.

Det ledde forskarna att tro att mössens tarmbakterier har inflytande på deras sociala beteende.

Och mycket riktigt. Genom att analysera mikroorganismerna i matsmältningskanalen hos båda musgrupperna fann forskarna att de autistiska mössen saknade flera tarmbakterier i sitt system jämfört med de friska mössen.

Tillförde bakterie i vatten

I synnerhet var en viss tarmbakterie, kallad Lactobacillus reuteri kraftigt underrepresenterad, och när forskarna tillförde bakterien till mössens dricksvatten kunde de se symptomen försvinna på samma sätt.

Forskarna har ännu inte visat om studien kan appliceras på människor.

”Vi vet ännu inte om det skulle vara effektivt hos människor. Men det är enormt spännande om det går att påverka hjärnan via tarmen på det här sättet”, säger forskningsledaren Mauro Costa-Mattioli till ScienceDaily.