Trypanosoma brucei

Analys hittar svaga punkter hos parasit

Brittiska forskare har avslöjat akilleshälen hos parasiten bakom den farliga sömnsjukan.

13 juni 2012

Sömnsjuka, som orsakas av parasiten Trypanosoma brucei, är skuld till mer än en miljon dödsfall om året, men även om det finns effektiva läkemedel mot den, vet forskarna inte hur de fungerar. Det vållar problem när parasiten utvecklar resistens och det behövs nya mediciner.

Nu har brittiska forskare genomfört en storstilad genetisk analys, som avslöjar hur medicinen påverkar varje enskild gen hos parasiten, som överförs av tsetseflugor. Det ger en inblick i hur den utvecklar resistens och avslöjar de svaga punkter som forskarna kan utnyttja i nya behandlingar.

Till analysen använde forskarna en teknik som kallas RNA-interferens. Över 99 procent av parasitens cirka 7500 gener testades för att man skulle se om de lät sig påverkas av de fem mest använda läkemedlen.

Sammanlagt 55 gener reagerade på behandlingen, av dessa 28 på läkemedlet suramin. Genom att därefter studera genernas naturliga funktion såg forskarna hur läkemedlen verkar och hur parasiten skyddar sig mot dem.

Analyserna visade bland annat att parasiten har utvecklat resistens mot tre av läkemedlen genom att hindra dem från att tränga genom dess cellmembran.