Pest-chok

Pesten härjade redan i bronsålder

Tänder från över 5 000 år gamla skelett visar att våra förfäder drabbades av pest hårt betydlig tidigare än vad man trott. Pesthistorien ska flyttas fram 3 500 år.

29 april 2016 av Jakob Espersen och Maria Lund Jensen

Dna-detektiver och arkeologer ser förbluffade på varandra.

Genetiskt material från 5 000 år gamla skelett har just visat att människor drabbades av pest redan under bronsåldern. Det är nästan 3 500 år tidigare än den hittills äldsta kända pestbakterien från år 541 e. Kr.

Ursprungligen hade forskarteamtet – ledd av professor Eske Willerslev från Københavns Universitet, Danmark – som uppdrag att avslöja våra förfäders migrationsrutter och släktskap, men forskarna stod plötsligt inför en överraskande upptäckt om pest.

Fick vild idé om pest från tand-dna

Inledande dna-undersökningar av tusentals år gamla tänder hade visat att nomader från de ryska stäpperna norr om Kaukasus under loppet av några få hundra år fullständigt hade blandat sig med den ursprungliga europeiska befolkningen.

En så stor och snabb utbyte av befolkningen uppstår oftast bara om det plötsligt sker en betydande minskning av befolkningen – vanligtvis orsakat av en allvarlig sjukdom.

Därför bestämde sig forskarna för att testa om skeletten hade spår av den värsta historiska sjukdomen som de kom att tänka på – pest – och hittade till sin stora förvåning bakterier från sjukdomen i flera av proverna.

Från 1347-1352 utrotade pesten – även känd som digerdöden – en tredjedel av Europas befolkning, men med de nya undersökningarna upptäckte forskarna att pesten gjorde inbrytningar i befolkningen redan tusen år tidigare.

Pestdetektivernas nya underben

I framtiden kommer forskarna dna-undersöka hörselbenen i stället för tänderna eftersom det lilla benet i tinningen innehåller cirka tio gånger mer användbart dna. Läs mer om arbetet med att kartlägga den fruktade sjukdomen:

FEM SNABBA OM PEST

? Yersinia Pestis heter bakterien bakom sjukdomen.

? Bakterien ger offret våldsam feber, bölder, lunginflammation, hosta och diarré som i värsta fall dödar offret på några få dagar.

? Lungpest är den mest aggressiva och dödliga formen. Den smittar från människa till människa via hosta och inandning. Precis innan patienten dör hostar hen upp skummande blod.

? Böldpest är mindre dödlig men extremt smittsamt. Bölderna medför ofta blodförgiftning och uppträder som svarta fläckar av stelnat blod och död vävnad under huden.

? Antibiotika klarar att döda bakterierna nu för tiden.