Parkinsons top ny ny

Parkinsons sjukdom kan starta i tarmen

Orsaken till Parkinsons sjukdom kanske finns i mag-tarm-systemet. Det visar en ny studie som kan ändra sättet vi behandlar sjukdomen på.

9 december 2016 av Nanna Vium

Forskare har kanske tittat åt fel håll i jakten på ett botemedel mot den invalidiserande neurologiska sjukdomen Parkinsons.

Det visar en ny studie från amerikanska California Institute of Technology där även två svenska forskare från Chalmers, Pernilla Wittung-Stafshede och Sandra Rocha, varit medförfattare. Studien pekar på att Parkinsons i själva verket härrör från bakterier i mag-tarm-systemet och inte hjärnan som forskarna trott hittills.

Tarmbakterier överraskade forskarna

I studien injicerade forskarna en grupp möss med tarmbakterier från patienter med Parkinsons sjukdom varefter mössen visade symptom på sjukdomen.

Tarmbakterier från friska patienter hade inte samma effekt.

Det blev en stor aha-upplevelse i studien, säger Timothy Sampson, en av forskarna .

”Det övertygade oss om att det är tarmbakterier som reglerar och även startar symptomen på Parkinsons sjukdom.”

>>4 saker du behöver veta om Parkinsons sjukdom.

Kemikalier skadar hjärnan

Forskarna menar att tarmbakterierna utlöser speciella kemikalier som överaktiverar och därmed skadar delar av hjärnan - men ytterligare forskning är nödvändig för att man ska kunna uttala sig säkert.

Om så är fallet betyder det att forskare kan upptäcka Parkinsons sjukdom långt innan de första symptomen visar sig och hjärnskadorna börjar.

Det kan också hjälpa forskare att hitta andra och bättre behandlingsformer.

”Det kan bli en vändpunkt”, säger David Burn som är professor i neurologi och rörelsehinder vid Newcastle University, men som inte arbetat med studien.