nb web u34 hook icebucket

Nytt hopp för ishink-patienter

Internetfenomenet ”The Ice Bucket Challenge” går ut på att hjälpa patienter som lider av nervsjukdomen ALS. Nu har forskarna upptäckt att epilepsimedicin kanske kan bekämpa den dödliga sjukdomen.

21 augusti 2014 av Carsten Nymann

Bill Gates från Microsoft och Facebooks Mark Zuckerberg är bara två av en rad kändisar som på senare tid har hällt isvatten över sig själv på sociala medier.

Målet med den annorlunda kampanjen är att skapa uppmärksamhet kring sjukdomen amyotrofisk lateralskleros (ALS), som bland annat fysikern Stephen Hawking lider av.

Forskare kommer med ett botemedel Medan kändisar badar i kallt vatten har forskare vid Harvard-universitetet i USA emellertid upptäckt vad kan vara ett frö till ett botemedel mot sjukdomen med brett spektrum.

Hos patienter med ALS degenererar de långa nervcellerna, som förbinder ryggmärgen med kroppens muskler, vilket resulterar i förlamning och en tidig död.

Utmaningen är att sjukdomen beror på mer än 100 mutationer i otaliga gener och hittills testade läkemedel endast har kunnat påverka enstaka mutationer.

Epilepsimedicin effektiv mot ALS Harvard-forskarna har dock upptäckt ett gemensamt drag i mutationerna. Såvitt man kan se påverkar de alla så kallade motoriska nervceller som blir hyperaktiva.

Dessutom har laboratorieförsök enligt forskarna visat att ett nyligen släppt läkemedel mot epilepsi motverkar denna effekt.

Forskarna är för ögonblicket igång med att förbereda en rad kliniska tester på Massachusetts allmänna sjukhus.