Scanner at airport

Nya virus har biljett till världen

21 oktober 2010 av Rasmus Kragh Jakobsen

Forskarna känner cirka 1500 smittsamma sjukdomar, som orsakas av virus, bakterier, amöbor, maskar och svampar, där större delen framkallas av virus och bakterier. Genom evolutionshistorien har det konstant rasat en kamp mellan kroppens immunförsvar och mikroorganismer, som så att säga letar efter en outnyttjad fläck som de kan inta. Mikroorganismer är inte kräsna. De tar vad som bjuds. Kan de väl tränga genom försvaret hos ett däggdjur, finns chansen att de även kan tränga genom ett annat däggdjurs försvar. Ju närmare besläktade arterna är, desto större är risken att försvaren är lika och sjukdomen därmed kan hoppa från den ena till den andra värden, vilket även gäller människor.

”Vi har en tendens att glömma att vi inte är något särskilt i djurvärlden – bara ännu en djurart. De flesta nya sjukdomar uppstår helt enkelt genom att hoppa över från en reservoar i ett annat djur”, säger professor Albert Osterhaus.

Man kan jämföra situationen med ogräs. När man ändrar förhållandena i sin trädgård, så att man anser att de är optimala för att till exempel odla grönsaker, kommer det oundvikligen att finnas en oönskad organism, som också finner förhållandena tilltalande. Detsamma sker när vi förändrar världen för att göra den bättre för oss själva. Då står vi inför ett enormt antal olika mikroorganismer, bland vilka det troligen kommer att finnas några som får nya möjligheter att sprida sig.

Detta är nipahviruset ett bra exempel på. Under 1999 började grisuppfödare i Malaysia plantera mangoträd runt grisfarmarna. Därmed skapade de utan att veta det goda villkor för en helt ny sjukdom, nipah, som kom från fruktätande fladdermöss, som tycker mycket om mangofrukten. Grisarna smittades med viruset från fladdermössens avföring, och från grisarna gick viruset till bönder, slaktare och människor på marknaden.

Ett annat nytt exempel är chikungunyaviruset, som 2005 var i stort sett okänt, då en epidemi bröt ut på La Réunion och flera andra öar i Indiska oceanen. Sjukdomen spred sig som en löpeld med mer än 266000 sjuka öbor. Det finns ingen behandling, men lyckligtvis var dödligheten ganska låg med ”bara” 250 döda. Därpå nådde sjukdomen Indien med mer än två miljoner fall, och 2007 kom det första europeiska utbrottet i norra Italien. Sjukdomen har varit känd i Afrika sedan 1952, men viruset har varit isolerat där, då det bärs av en mygga som bara lever i tropikerna. Detta ändrades 2005, då viruset troligen muterat, så att det även trivs i en ny myggvärd, Aedes albopictus, som lever i tempererade områden och därmed har en biljett till större delen av världen.