mansinfluensa

Östrogen skyddar kvinnor mot influensa

Ny forskning visar att män drabbas hårdare av influensa än kvinnor.

20 januari 2016 av Karine Kirkebæk

Det verkar som om ett amerikanskt forskarlag kan sätta punkt för diskussionen mellan män och kvinnor om huruvida män gnäller mer än kvinnor när de har influensa.

Forskarna från Johns Hopkins University i USA har kommit fram till att det kvinnliga könshormonet östrogen skyddar mot influensavirus A. Resultatet har nyligen publicerats i American Journal of Physiology.

Tidigare studier har visat att östrogen också har en skyddande effekt gentemot virus som hiv, hepatit C och ebola.

Mindre influensa hos kvinnor

Ett virus orsakar sjukdom genom att infektera en cell och göra kopior av sig själv inne i "värdcellen".

I försöket har forskarna tagit celler från insidan av näsan och 10 män och 42 kvinnor – den celltypen smittas oftast av influensa.

I en petriskål utsatte forskarna cellerna för en sorts östrogen kallad 17?-estradiol och ett läkemedel vid namn SERM (selective estrogen receptor modulator), som har en östrogenliknande effekt.

Efter det tillsatte de ett influensavirus A till petriskålen och såg att östrogenet och SERM förhindrade att influensan kunde föröka sig hos kvinnornas celler – men inte cellerna från män.

Det finns ingen hjälp att hämta

De kvinnliga cellerna behandlades med östrogen eller SERM under 72 till 24 timmar innan de utsattes för influensa. Behandlingen gjorde dem betydligt mer motståndskraftiga gentemot viruset, och följaktligen innehöll de långt mindre influensa än de manliga cellerna.

Inte ens celler från män som har tillsatts östrogen blev mer motståndskraftiga gentemot influensan. Anledningen är att de kvinnliga cellerna påverkas mycket mer av östrogen än de manliga. Och det gör de därför att kvinnor själva producerar stora mängder östrogen och att deras celler är kodade att reagera på det.

Det tyder på att kvinnors östrogen skyddar dem mot influensa. Ett skydd som män inte har eller kan uppnå på konstgjord väg.