nb_u45 fluvacc

Influensavaccin består av oskadliggjort virus

Allt fler undviker vinterns hosta, snor, feber och halsont genom att låta sig vaccineras mot influensa. Själva vaccinet skapas utifrån ett odlat virus som oskadliggjorts.

6 november 2014 av Carsten Nymann

Varje år – hela nio månader före influensasäsongen sätter i gång – väljer världshälsoorganisationen WHO ut fyra varianter av influensa som sannolikt kommer florera bland stora delar av världens befolkning.

Utav dessa fyra syntetiseras vaccin som tar upp till sex månader att framställa. Huvudbeståndsdelen i alla influensavaccin är nämligen odlat influensavirus.

Influensa odlas i hönsägg

Enligt vetenskapsmagasinet Wired använder majoriteten av läkemedelsföretag befruktade hönsägg till att odla vaccin i.

Viruset sprutas in i vätskelagret mellan skal och fosterhinna där det fortplantas. En centrifug skiljer härefter virus från äggprotein.

Nu står forskarna med en massa smittsamt virus. En formaldehyd-molekyl läggs till som går in och kortsluter proteiner i viruset så att det inte längre gör oss sjuka.

Lösningsmedel vingklipper influensa

När viruset mångfaldigades i ägget stal det fettmembran från ägget för att hålla ihop proteiner och arvsmassa.

Ett lösningsmedel hälls nu i cocktailen som drar till sig fettet och lämnar de exponerade stumparna av virus. Detta minskar risken för biverkningar när man tar vaccinet.

Influensamedel i gelatin

Nu återstår det bara att tillsätta gelatin som gör vaccinet enkelt att förvara, och konserveringsmedel som håller bakterier och svamp stången.

Härefter distribueras vaccinet till läkarkontor världen över.