Deadly virus

Forskare skapar dödliga virus

Forskare tog medvetet fram en extremt farlig variant av fågelinfluensan under 2011, med motiveringen att det i slutändan kommer att vara till gagn för människan. Är det ok? Deltag i debatten og sig din mening.

2011 tog holländska och amerikanska forskare medvetet fram en extremt farlig variant av fågelinfluensaviruset H5N1.

Fyra dödliga mutationer

Det naturliga viruset är dödligt både för människor och fåglar, men människor kan enbart smittar vid direkt kontakt med sjuka fåglar. Därför kan det i sig inte skapa en epidemi, och H5N1 har under de senast årtiondena enbart krävt knappt 400 människor världen över.

Men med fyra dödliga mutationer lyckades Ron Fouchier från Erasmus Medical Center i nederländska Rotterdam och Yoshihiro Kawaoka från University of Wisconsin i USA att programmera om viruset så det kunde överföra sin dödliga smitta från människa till människa genom en enda nysning.

Dödligt virus ska beskydda mänskligheten

Även om det nya viruset är en tickande bomb för mänskligheten säger Ron Fouchier och Yoshihiro Kawaoka, att de enbart har skapat det för att skydda oss.

De fruktar att de fyra dödliga mutationerna kan uppstå helt av sig själva i naturen så att mänskligheten plötsligt utsätts för ett överraskningsangrepp.

Tack vare deras forskning känner vi till fienden innan den slår till och vi har därför gott om tid på oss att förstå vilket vapen den behöver bekämpas med.

Rädsla för terrorism

Andra forskare är totalt av motsatt åsikt och kräver att de fyra mutationerna måste hemlighållas och att de berörda forskarna inte får offentliggöra sina resultat. Om receptet på det dödliga viruset blir fritt tillgänglig riskerar man att terrorister beväpnade med ampuller med det dödliga viruset kan sprida smittan över hela världen.

Inledningsvis fick debatten de två ledande vetenskapliga magasinen Nature och Science att undanhålla försöksresultaten, men efter ett halvårs betänketid offentliggjorde de 2012 alla resultat.

Vad tycker du?

Är det ok att forskarna utför försök med dödliga virus? Och är det i sin ordning att de offentliggör de vetenskapliga resultaten?

Skriv en kommentar och deltag i debatten på vår Facebook-sida.