Havsvamp MRSA

Havssvamp dödar MRSA-bakterie

Forskare har upptäckt ett naturligt ämne i en arktisk havssvamp, som eliminerar mer än 98 procent av mardrömsbakterien MRSA.

30 juni 2016 av Nanna Vium

I den iskalla och bistra Antarktiska oceanen har en grupp forskare från bland annat University of South Florida nyligen gjort ett överraskande fynd, som kan bli ett viktigt vapen i kampen mot den antibiotikaresistenta MRSA-bakterien.

De har upptäckt en havssvamp långt nere i havets salta djup, som kan döda inte mindre än 98,4 procent av MRSA-bakterien, även kallad meticillinresistent Staphylococcus aureus.

Försvarar sig mot bakterier

Det finns ett naturligt ämne inne i havssvampen "Dendrilla membranosa", som i ett laboratorietest har visat lovande resultat när det gäller utplånandet av MRSA-celler.

Ämnet kallas "darwinolide" och är en del av svampens egen försvarsmekanism mot de hårda omgivningarna i det arktiska djupet.

"Havssvampar är inte skyddade av skal och de kan inte förflytta sig. Det innebär att svamparna befinner sig i en konstant kamp mot det bakteriefyllda vattnet", förklarar James McClintock, som är en av forskarna bakom studien, till Sciencealert.com.

Utvecklar giftiga ämnen

Havssvamparnas lösning är att producera en kavalkad av giftiga ämnen som dödar bakterierna och i bästa fall håller havssvampen fri från infektioner. Ett av ämnena är darwinolide, som forskarna nu har lyckats utvinna.

Nästa steg blir att ta reda på exakt hur ämnet bekämpar MRSA, och om det i framtiden kan utvecklas till en behandling.