astmapille

Första astmapillret på 20 år visar lovande resultat

Ett nytt piller mot astma och svårighet att andas minskar symptomen och reparerar även patienternas luftvägar. Tabletterna förutspås komma ut på marknaden om tre år.

10 augusti 2016 av Karine Kirkebæk

På grekiska betyder astma andnöd och sjukdomen visar sig just genom ett inflammatoriskt tillstånd i luftvägarna som ger besvär i form av andnöd och hosta.

Men ett nytt piller från Storbritannien får forskare att andas optimism.

Pillret har redan genomgått tre av fyra kliniska prövningar utan problem.

Omedelbar bättre andning

I den senaste studien har cirka 30 personer med måttlig till svår astma tagit pillret som kallas Fevipiprant två gånger om dagen i tolv veckor.

80 procent av försökspersonerna upplevde att inflammationen i lungvävnaden dämpades samt en omedelbar förbättring av andningen.

Försökspersonerna studerades av forskare från Leicester University i Storbritannien bland annat med andningstest och vävnadsprover.

Ger färre inflammationer

Forskarna undersökte också luftvägsinflammationer genom att mäta en speciell typ av vita blodkropparna som astmapatienter har mer av.

Personer med astma har vanligtvis runt fem procent av de här vita blodkropparna medan personer som inte har astma endast har mindre än en procent av dessa.

I ett pressmeddelande om studien skriver forskarna att pillret sänkte nivån av vita blodkroppar från i genomsnitt 5,4 procent till 1,1 procent på tolv veckor.

Inte på marknaden än

Chris Brightling, som är en av forskarna bakom försöket, säger till The Guardian att det kommer att dröja ett tag innan pillret finns på marknaden, men att det förhoppningsvis kommer inom tre år.