nb_u43 ebola chimpanzee

Schimpansvirus ska utplåna ebola

Ett serum som ska bota ebolaoffer, kommer testas i Liberia de närmaste veckorna. Samtidigt kämpar forskare över hela världen för att skapa ett vaccin utifrån överraskande ingredienser som t.ex. apvirus.

23 oktober 2014 av Carsten Nymann

Blod, tobaksplantor och schimpansvirus. Det är bara några av de exotiska ingredienser som forskare världen över försöker koka ihop till ett effektivt vaccin mot ebolafeber.

Inom loppet av några få veckor förväntar världshälsoorganisationen WHO sig kunna testa ett serum i Liberia, som med 4 665 fall är hårdast drabbade av sjukdomen.

Serumet är baserat på antikroppar som skördats från blodprover donerade av personer som har överlevt sjukdomen.

Antikroppar hindrar ebola

WHO håller för ögonblicket på att etablera samarbeten i både Liberia, Sierra Leone och Guinea, som ska se till att samla in friska blodprov från överlevarna.

Serumet fungerar genom att antikropparna - som är proteiner - binder sig till ebolaviruset och förhindrar det från att tränga in i patientens celler.

Ebolavaccin klart i januari

För att få bukt med ebola krävs dock ett vaccin som kan ges till icke-smittade personer i riskzonen och förhindra att sjukdomen sprider sig.

Här har en lång rad experiment påskyndats, och WHO förväntar att två förslag på vaccin kan testas i Västafrika redan i början på januari.

Ebolavaccin klart i januari

Schimpansvirus ska utplåna ebola

En av de två främsta kandidaterna i kapplöpningen, Okairos AG, är syntetiserat utifrån ett modifierat förkylningsvirus från schimpanser samt ett ebola-protein.

Hack i häl på Okairos kommer produkten VSV-EBOV, som är utvecklat av kanadensiska myndigheter och testas på frivilliga försökspersoner i bl.a. Tyskland.

Även den kanadensiska läkemedelsföretaget Tekmira, danska Bavarian Nordic och amerikanska MAPP lovar att ha stora mängder vaccin klara under loppet av några få månader.

Mirakelmedel tillverkat av tobaksplantor

De sistnämnda ligger bakom produkten ZMapp, som i augusti gavs till de amerikanska hjälparbetarna Kent Brantly och Nancy Writebol, som botades från ebolafeber.

ZMapp är skapat genom att odla några bestämda proteiner som stärker immunförsvaret och hindrar viruset från att kopiera sig självt i patientens celler.

Proteinerna odlas i en tobaksplanta i takt med att den växer vilket gör tillverkningsprocessen långsam. Men MAPP säger nu att företaget har optimerat processen så att vaccin kan produceras i stor skala.