nb_u45 ebola dogs

Människans bästa vän kan drabbas av ebola

Två aktuella fall har riktat fokus på ebola hos sällskapsdjur – närmare bestämt hundar. Forskarna vet att hundar kan drabbas av ebola men de utvecklar inte symtom, och forskarna är osäkra på hur lätt de smittar.

6 november 2014 av Carsten Nymann

När den spanska sjuksköterskan Teresa Romero Ramos i oktober blev inlagd med ebola-symtom valde myndigheterna för säkerhets skull att avliva kvinnans hund.

Ungefär samtidigt placerade amerikanska myndigheter eboladrabbade Nina Phams hund i karantän på grund av misstankar om att den bar på viruset.

Hundar smittas också av ebolaviruset

Ebolafeber drabbar framförallt människor och primater. Fladdermöss anses vara en av källorna till viruset men även antiloper, schimpanser, gorillor och apor kan bära smittan.

Och hundar. Undersökningar utförda under ett ebolautbrott 2001-2001 i Gabon visade att 30 procent av alla hundar, som befinner sig i ett område där det fanns kadaver efter eboladrabbade djur, blev infekterade.

I gengäld visade undersökningarna också att hundar till synes inte utvecklar symtom på sjukdomen så som människor, som drabbas av feber och illamående.

Ebola sprids inte via hundar

Det finns även tidiga indikationer på att hundarna under normala omständigheter inte sprider viruset till människor och andra djur.

Omkring 75 procent av de smittsamma sjukdomar som drabbar människor kan hoppa till och från djur - dessa sjukdomar kallas zoonoser.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: