Din fødselsdag bestemmer allergi

Din födelsedag kan avgöra om du får allergi

Är du född på våren eller på hösten? Enligt en ny studie har det betydelse för om du kommer att utveckla allergi.

8 april 2016 av Sarah Stilling Skrivergaard

Snuva, nysningar, röda ögon, andningssvårigheter, klåda och nästäppa.

Det är inte roligt att vara allergiker.

Men nu visar det sig att det är din födelsedag som kan vara orsaken till de dödsirriterande symptomen.

Hittade allergi hos höstbarn

En ny studie från University of Southampton visar att personer som är födda på hösten löper en ökad risk att få eksem jämfört med vårbarn.

Men höst- och vinterbarn löper också större risk att utveckla astma.

Forskarna genomförde epigenetiska skanningar av dna från 367 personer från den brittiska ön Isle of Wight, som var födda mellan 1989 och 1990.

Epigenetik hänvisar till de ändringar som sker utanför själva dna-sekvensen. Dessa externa förändringar i dna aktiverar eller stänger av gener, men förändrar inte dna-sekvensen utan hur celler "läser" gener.

De undersökte hur mottaglig varje person var när det gällde att utveckla allergier och huruvida försökspersonerna hade fått hösnuva, astma eller eksem, när de var ett, fyra, tio och 18 år gamla.

Utifrån dna-proverna drog de slutsatsen att vissa epigenetiska tecken kunde kopplas till den årstid då barnen var födda.

Födelsetid har betydelse för sjukdomar

Födelsedagen har dock inte bara betydelse för allergi, utan även andra sjukdomar.

I fjol visade en studie från Columbia University i New York att personer som är födda i mars löper ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.

Däremot har marsbarn ett bra skydd mot luftvägssjukdomar. För oktoberbarnen var situationen den motsatta.