LASER TOP

Världens mest kraftfulla laser ska krossa tumörer

I Östeuropa arbetar man just nu med en laser som kan optimera cancerbehandlingar. Laserns strålar kan gå rakt in i exempelvis hjärntumörer utan att skada kroppens omgivande vävnad.

8 november 2016 av Morten Kjerside Poulsen

Just nu byggs ett enormt energimonster tio kilometer utanför Rumäniens huvudstad Bukarest.

En laser på hela tio petawatt - 1 000 gånger kapaciteten världens samtliga kraftverk - ska invigas 2018 och kickstarta en ny era inom kärnfysiken.

Lasern ska bland annat skapa protonstrålar, något som de som behandlar cancer världen över kan glädja sig över.

Strålar ska precisionsbomba tumörer

Protonstrålar är betydligt mer effektiva för behandling av till exempel hjärncancer än röntgenstrålar som också skadar frisk vävnad.

Strålen skapas genom att högenergilaser träffar en metallplatta som slår loss negativa elektroner. På så sätt uppstår en spänningsskillnad som riktas mot cancertumören.

Lasern ska skapa protonstrålar som kan riktas mot exempelvis hjärntumörer.

Protonstrålar är betydligt mer precisa än de röntgenstrålar som man använder i behandlingar i i dag. Därför skadar de inte den kringliggande vävnaden.

Atomavfall sönderfaller snabbare

Utöver potentialen i cancerbehandlingar att lasern kan neutralisera radioaktiva isotoper i atomavfall.

När lasern riktas mot guld skickar metallen ut gammastrålning som kan användas till att skapa förändringar i radioaktivt material.

Ett exempel är jod-129, som är en vanlig avfallsprodukt från kärnkraftverk med en halveringstid på 16 miljoner år.

När gammastrålningen träffar jod-129 trycks neutroner ut ur atomkärnan så att det ombildas till jod-128 med en halveringstid på mer hanterbara 25 minuter.