Knoglekræft

Världens äldsta fall av cancer är 1,7 miljoner år gammalt

I en sydafrikansk grotta har forskare hittat ett 1,7 miljoner år gammalt ben från en tå med spår av skelettcancer. Tån är världens äldsta kända fall av cancer.

5 december 2016

Människan har alltid löpt risk att få cancer. Det visar ett benfynd från den sydafrikanska Swartkransgrottan.

Det innebär att det inte enbart är vår moderna livsstil som orsakar sjukdomen.

Benet hittades i ett område i Sydafrika som är känt för sina många fossilfynd - så välkänt att det har fått smeknamnet "mänsklighetens vagga".

Cancer upptäckt med 3D-bildteknik

Forskare från University of the Witwatersrand har med hjälp av 3D-bildteknik analyserat det 1,7 miljoner år gamla tåbenet från en förfader till Homo sapiens och upptäckt spår av ett osteo sarkom.

Benbiten var den enda delen av skelettet som hittades. Forskarna vet därför inte om den tillhörde en vuxen eller ett barn, eller om det var cancern som orsakade dödsfallet.

Forskarna har dock kunnat konstatera att cancern i tån måste ha varit smärtsam och gjort ont när personen gått eller sprungit.

Cancer hos djur är har funnits i minst 300 miljoner år

? Det är inte bara människor som drabbas av cancer.? Det äldsta fyndet av cancer hittades i ett 300 miljoner år gammalt fossil av en fisk från Nordamerika.? Cancer har även hittats i skelett från dinosaurier och mammutar.