Plastic disk

Plastskiva under huden tar bort tumörer

Forskare har lyckats stimulera immunförsvaret så att det effektivt eliminerar tumörer.

12 augusti 2010

Immunsystemet kan i princip själv destruera cancertumörer, men cancerceller lyckas ofta gömma sig för immunförsvaret. Nu har forskare vid Harvard University i Massachusetts i USA emellertid hittat en enkel metod för att stimulera immunförsvaret, så att det effektivt kan eliminera cancertumörerna – i varje fall hos möss.

Forskarna använde skivor som var stora som en fingernagel och tillverkade av ett poröst plastmaterial. Skivorna impregnerades först med krossade cancerceller samt molekyler som försätter immunförsvaret i larmberedskap, och därefter opererades de in under huden på cancersjuka möss. Larmämnena lockade till sig immunförsvarets så kallade dendritiska celler, som trängde in i skivans porer och kom i kontakt med cancercellerna. På så sätt lärde sig de dendritiska cellerna att känna igen de oönskade cancercellerna, varpå de instruerade immunförsvarets övriga celler att angripa tumörerna.

Var skivorna ”tomma”, växte tumörerna sig stora och tog livet av samtliga möss. Var skivorna däremot impregnerade, växte cancertumörerna endast obetydligt. Immunförsvaret lyckades fullständigt eliminera tumörerna hos hälften av mössen, så att de överlevde cancern.