Kræft vaccine top

Ny upptäckt krossar och förhindrar cancertumörer

En ny metod från USA lär kroppens eget immunförsvar att känna igen och döda vissa tumörer. Forskarna hoppas att de ska kunna utveckla ett vaccin med hjälp av den nya kunskapen.

5 januari 2017 av Nanna Vium

En behandling som krossar tumörer och gör dig immun mot den fruktade sjukdomen för resten av livet.

Det kan bli verklighet i framtiden tack vare en ny studie av forskare från University of Michigan i USA.

Med hjälp av mikroskopiska paket med så kallade neoantigener har forskarna lyckats lära T-cellerna i kroppens immunförsvar att döda tumörer och känna igen nya.

Gör kroppen immun

Det är ett gott tecken för framtida cancerbehandlingar eftersom det inte bara tar bort tumörer utan även öppnar för möjligheten att kroppen blir immun mot dem.

Det förklarar Rui Kuai som är huvudförfattare till studien.

Han och hans kollegor har just testat metoden på möss där de lyckades eliminera existerande tumörer från tjocktarmscancer och malignt melanom på bara tio dagar samt även bekämpa nya cancerceller.

Visar lovande resultat

Nästa steg är att testa metoden på ett grupp större djur. Även om möjligheterna för behandling av människor fortfarande dröjer ger undersökningen ändå hopp om framtiden.

”Den heliga graal inom cancerimmunterapi är att utrota tumörer och förebygga återfall utan gifter. Vår studie visar lovande resultat”, säger James Moon, som också är en av forskarna bakom studien, till Eurekalert.