Kræft top top

Ny molekyl krossar en fjärdedel av alla cancerformer

Forskare har utvecklat en ny molekyl som effektivt bekämpar upp emot en fjärdedel av alla cancerformer i laboratorieförsök. Nu hoppas de att molekylen kan bli ett mindre skadligt alternativ till existerande cancerbehandlingar.

4 november 2016 av Nanna Vium

En molekyl med namnet S63845 kan bli en viktig aktör i kampan mot flera av de mest farligas formerna av cancer i framtiden.

Molekylen har undersökts i ett laboratorium av forskare från bland annat Walter and Eliza Hall Institute i Australien och har enligt en nyligen publicerad studie visat sig hämma tillväxten av upp emot en fjärdedel av alla de typer av cancer som vi känner till i dag.

Bekämpar flera cancerformer

Enligt forskarna fungerar molekylen genom att blockera proteinet MCL1 som många olika cancerceller är beroende av för att kunna växa. Utan tillgång till proteinet dör cancercellerna helt enkelt.

Den upptäckten kan bland annat hjälpa forskarna att bekämpa cancerformer som leukemi, lymfkörtelcancer och lung- och bröstcancer.

”Omfattande studier på olika cancermodeller har visat att S63845 attackerar cancerceller som är beroende av MCL1 för att överleva”, säger Guillaume Lessene, en av forskarna bakom studien.

Skyddar friska celler

Se forskarna berätta om molekylen.

Samtidig är det lovande att S63845 inte skadar friska celler och därmed också minskar risken för biverkningar.

Viktigt är dock att komma ihåg att studien fortfarande är i en preklinisk fas och att forskarna behöver genomföra flera studier innan molekylen kan utvecklas till en behandling. Men de preliminära resultaten är positiva.

”Vi ser S63845 som ett precisionsämne som verkligen träffar cancerns kärna”, säger en av de andra forskarna, Andrew Wei, från Alfred Hospital i Australien.