Layla Richards

GENOMBROTT: Ny cancerkur räddar liten flicka

En banbrytande och experimentell behandling har räddat en ettårig engelsk flickas liv. Genmodifierade celler stoppade en aggressiv leukemi i hennes kropp.

10 november 2015 av Babak Arvanaghi

För bara fem månader sedan såg framtiden dyster ut för ettåriga Layla Richards från London. Hennes unga kropp hade drabbats av en aggressiv form av leukemi – också känd som blodcancer.

Varken benmärgstransplantation eller kemoterapi hade hjälpt flickan och läkarna hade gett upp att behandla henne. Men det ville inte föräldrarna acceptera och sökte därför upp en ny oprövad behandling.

Genmodifierade celler mod leukemi

På Great Ormond Street Hospital behandlade läkarna Layla Richards med genmodifierade celler och det var dessa celler som botade den lilla flickan.

Problemet med leukemi är att en del av de vita blodcellerna – de så kallade T-cellerna som är kroppens naturliga skydd mot till exempel cancer – inte känner igen sjukdomen.

Genom att genmodifiera T-celler från en donator har läkarna skapat celler som känner igen leukemi. T-cellerna utrustas inte bara med uppspårningsfunktionen utan har dessutom ändrats så att de inte stöts bort av den nya värdens kropp.

Leukemin hade försvunnit

Två månader efter att Layla Richards hade fått en milliliter genmodifierade celler insprutade gick det inte längre att spåra cancern i hennes kropp. Hon fick ännu en benmärgstransplantation, som förstärkte hennes eget immunförsvar och dödade de genmodifierade T-cellerna.

Man vet ännu ingenting om långtidseffekterna av behandlingen, men efter framgången med den brittiska flickan har man också börjat behandla andra.