nanopartikel top

Nanopartiklar släpper precisa medicinbomber mot cancer

Pyttesmå nanobärare är effektiva vapen mot cancer eftersom de kan leverera medicinen ända in i tumören. Nu har forskarna optimerat vapnet genom att hitta en mycket bättre form till de små medicinleverantörerna.

20 september 2016 av Karine Kirkebæk

Nanopartiklar fungerar som mikroskopiska packåsnor som levererar exempelvis kemoterapi rakt in i cancertumörens cellkärnor.

Det finns stora fördelar med det eftersom det kan döda flera cancerceller och inte skadar den omgivande vävnaden.

En besvärlig resa

För att få fram medicinen till tumören ska nanopartikeln ut på slingrande vägar och ta sig förbi diverse olika hinder.

Den ska till exempel passera cellmembran, blodkärl och kanske även blod-hjärnbarriären om medicineringen ska nå fram till cancertumörer i hjärnan.

Det är utmed denna besvärliga väg som nanotekniken kommer till sin rätt. Nanopartiklar, som har en diameter på mellan 1 och 100 nanometer, är tillräckligt små för att ta sig rakt igenom kroppens alla barriärer.

Maskformen är att fördelaktig

Nu har forskare från University of New South Wales i Australien kommit fram till att nanopartiklarnas form är betydelsefull för medicinleveransen.

Hittills har forskarna främst arbetat med sfäriska nanopartiklar som bärare av medicinen. Men forskarna från Australien, med Elizabeth Hinde i spetsen, har upptäckt en betydligt mer fördelaktig utformning för dem.

Nanopartiklar som är formade som stavar och maskar tränger betydligt lättare in i cellernas kärnor där de kan lämna sin last med medicin.

Framgång mot hjärncancer

Forskarna från USA har tidigare i år haft överraskande stora framgångar med en hittills obotlig form av hjärncancer: Glioblastoma multiforme (GBM).

Där kunde nanopartiklar som hade medicin med sig döda betydligt fler cancerceller än vad tidigare behandlingar har gjort.