Mummy Peru

Mumier kan ge nya kunskaper om moderna sjukdomar

Forskare hittar fler och fler moderna sjukdomar när de röntgar mumier. Det kan leda till helt nya behandlingar.

Ötzi och Tutankhamun var sjuka

Ismannen Ötzi från Tyrolen led av hjärt- och kärlproblem och hade dessutom en borreliainfektion, medan den egyptiske barnkungen Tutankhamun var invalidiserad av en skelettsjukdom.

De mest välkända mumierna har undersökts med den senaste medicinska tekniken. Men också mindre kända mumier diagnostiseras i större omfattning med CT-skannrar och DNA-tester eftersom metoderna har blivit snabbare och mer exakta.

137 mumier från flera olika världsdelar har bland annat hamnat i CT-skannern i Saint Luke’s Mid America Heart Institute i Kansas City, USA. Hela 34 procent av mumierna visade tecken på åderförkalkning, och det oavsett hur de levde och hur gamla de var.

Prostatacancer, magsår och tuberkulos

Forskarna tror därför att åderförkalkning kan vara genetiskt bestämt och inte enbart ett resultat av dålig kost och brist på motion. Prostatacancer, magsår och tuberkulos fanns också hos mumierna.

Genom att studera dessa sjukdomar i sin ursprungliga form och jämföra dem med dagens versioner av samma sjukdomar, hoppas forskarna kunna utveckla effektivare behandlingar för många av våra värsta sjukdomar som ofta leder till döden.

Forntidsmänniskans moderna sjukdomar