malariaparasit

Malariamissil krossar cancer

Forskarna har hittat ett hemligt vapen på en malariaparasit som drabbar gravida. Det rör sig om en proteinkrok som spårar upp cancerceller och infekterar dem med dödligt gift. Om några år kan vapnet förhoppningsvis rädda miljontals cancerpatienter.

24 maj 2016 av Maria Lund Jensen & Rikke Jeppesen

Ett stick från en malariamygga kan vara skillnaden mellan liv och död. Den lilla parasiten tar livet av cirka 2,5 miljoner människor varje år.

Men nu har forskare upptäckt att de kan dra nytta av ett av parasitens molekylära trick och på så sätt rädda miljontals människor från cancer.

Parasit hakar sig fast

När en speciell malariaparasit infekterar gravida hakar den sig fast i moderkakan med en proteinkrok som kallas VAR2.

VAR2 binder sig till så kallade CSA-molekyler på moderkakan och nu har forskarna också upptäckt att CSA-molekylen också finns i ett flertal cancertyper.

Det betyder att bland annat hjärn-, bröst-, skelett-, lever- och prostatacancer samt melanom kan avslöjas av proteinkroken VAR2.

Proteinkrok levererar gift

I försök har forskarna nu producerat proteinkrokar av typen VAR2 som de har utrustat med cellgifter för att se om proteinkrokarna på så sätt kan hitta och döda cancerceller i möss.

Kombinationen fungerade – VAR2 levererade giftet och förstörde cancerceller i möss utan att skada kroppens friska celler.

Malariaparasitens proteinkrok hopkopplat med gift fungerar alltså som en cancersökande missil.

Om missilen fungerar lika bra på människor kommer att visa sig när forskarna inleder de första försöken med cancersjuka patienter om några år. Om allt går väl kan världens första botemedel mot cancer finnas på marknaden om tio år.

Hemligt vapen ska rädda miljoner