Agelas clathrodes

Havssvamp inspirerar till ny cancermedicin

Vissa ämnen i den orange elefantöronsvampen kan hämma cancercellers utveckling.

11 april 2011

Det orange svampdjuret Agelas kan bli ett nytt vapen i kampen mot cancer. Bakterier i svampen avger nämligen speciella ämnen, som hämmar utvecklingen av cancerceller.

Därför har många forskare sedan upptäckten 1993 försökt framställa ämnena i laboratoriet. Ämnena kallas agelastatiner efter svampens latinska namn, Agelas clathrodes. Hittills har man bara lyckats få fram ett par av de totalt sex kända agelastatintyperna. Nu har emellertid professor Mohammad Movassaghi vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och hans team funnit en lätt och billig metod, som gör det möjligt att syntetiskt framställa alla sex typerna.

Därmed blir det nu möjligt att få fram relativt stora mängder agelastatin och testa de cancerhämmande egenskaperna i samarbete med andra forskare och med läkemedelsindustrin. Dessutom kan metoden ge forskarna möjlighet att framställa varianter av ämnet, som inte finns naturligt, och som kanske kan ha en ännu starkare cancerhämmande effekt.