Leukæmi

GENOMBROTT: Ny behandling botar framskriden leukemi

Genom att manipulera immunförsvaret har läkare lyckats att få det att attackera leukemi. 93 procent av patienterna blir symptomfria.

3 maj 2016 av Babak Arvanaghi

Hoppet om att överleva var mycket dystert för 29 amerikanska leukemipatienter.

Alla metoder för att få bukt med cancern hade uttömts och läkarna var på väg att ge upp.

Men för 27 av dem – 93 procent – blev en ny experimentarende form av behandling deras räddning. Med den lyckades nämligen läkarna bromsa sjukdomen och få den vilande.

T-celler attackerar cancern

Samtliga 29 personer befann sig i långtgående leukemistadier och konventionella botemedel som benmärgstransplantationer och cellgifter hade inte haft någon effekt.

Därför testade läkarna ett experiment t-celleterapi där kroppens eget immunförsvar bekämpade cancern.

Vanligtvis kan inte t-cellerna, som är en del av immunförsvaret, spåra cancer. Men genom att genmanipulera patientens t-celler lyckades de få cellerna att angripa cancern.

Cellerna utrustades med en receptor som kallas CAR (chimeric antigen receptor), som är i stånd att spåra CD19-celler. Dessa cellerna återfinns i långtgående leukemi.

Lång väg kvar

Trots den stora framgången betonar forskarna bakom metoden att den fortfarande är väldigt ny och att man inte vet än hur bra den fungerar.

Än så länge finns det lite data när det gäller återfall – det hände dock för någon av de 27 patienter som hade en positiv effekt av behandlingen. Utöver det medför behandlingen en del biverkningar som hög feber och lågt blodtryck. Läkarna är dock mycket positiva.

Den nya metoden har stora utvecklingsmöjligheter och skapar hopp för patienter som testat alla alternativ.