tåknogle topbillede

Forskare hittar det hittills äldsta fallet av cancer

Ett 1,7 miljoner år gammalt ben från en tå i en grotta under marken ändrar uppfattningen om att cancer är en konsekvens av vår moderna livsstil.

4 augusti 2016 av Nanna Vium

Människan har fört en ojämn kamp mot cancer i nästan två miljoner år.

Det tyder i alla fall upptäckte av ett 1,7 miljoner år gammalt ben från en tå på som hittades i samband med utgrävningen av en grotta under marken nära Johannesburg i Sydafrika.

Benet visar tecken på en speciellt aggressiv form av skelettcancer som kallas osteosarkom och är det hittills äldsta fyndet av cancer.

Cancerutlösare är äldre än vad man trott

En upptäckt som kan ge en viktig inblick i vad som ligger till grund för cancersjukdomarna och att visa cancerutlösare kan vara djupt förankrade i vårt evolutionära förflutna.

Det säger Edward Odes från University of Witwatersrand i Sydafrika, en av forskarna bakom studien .

”Du kan äta paleokost och du kan leva i en så ren miljö som möjligt, men risken för att utveckla cancer är mycket gammal och den finns hos oss oavsett vad vi gör”, säger han till nationalgeographic.com.

3D-teknik avslöjade cancer

Det är med hjälp av speciellt avancerad 3D-teknik som forskarna har hittat tecken på skelettcancer i det nästan två miljoner år gamla benet.

Genom att använda 3D-bildanalyser av benets inre kunder forskarna mäta bentätheten. Då upptäcktes ett antal blomkålsformade områden i benet, där tätheten var större, vilket är ett tecken på att den tidiga människan hade drabbats av osteosarkom – en typ av skelettcancer som i dag i huvudsak drabbar barn och gamla.