New born mouse

Nyfödda musungar kan bli mammor

Nytt ämne kan få ägg att mogna hos nyfödda möss.

Flickor som får äggstockarna avlägsnade i samband med till exempel cancerbehandling kan i regel inte få barn senare i livet. Även om man räddat delar av äggstockarna med omogna ägg, har man hittills inte fått dem att mogna i laboratoriet för att användas vid konstgjord befruktning, men nu finns det hopp.

Forskaren Kui Liu och medarbetare vid Göteborgs universitet har gjort nyfödda möss till mödrar genom att behandla deras omogna ägg, så att de kan användas till konstgjord befruktning.

Äggens mognadsprocess hejdas normalt av det naturliga så kallade PTEN-proteinet, men Liu har funnit att denna blockering kan hävas av ett ämne kallat bpV(HOpic). Genom att upphäva blockeringen fick man äggen att mogna, och Kui Liu hoppas att kvinnor kan få glädje av metoden inom loppet av fem till tio år.

Konstgjort mognade ägg befruktas i surrogatmamma

Äggstockar med omogna ägg behandlas så att de mognar. Äggen sätts in i bukhålan på vuxna möss. När de mognat och befruktats på konstgjord väg, sätts de in i en surrogathona.

ordboken