MRSA-bacteria

Ny metod kan döda bakterier på sjukhus

Intensivt ljus kan döda farliga sjukhusbakterier, visar försök i Skottland.

10 maj 2011

Forskare vid University of Strathclyde i Skottland har utvecklat en typ av desinfektion, som dödar farliga sjukhusmikrober, till exempel de fruktade multiresistenta Clostridium difficile och MRSA (Methicillin Resistant Staphylococcus aureus).

Det har visat sig att intensivt ljus av typen HINS (High Intensity Narrow Spectrum) kan få smittspridande mikroorganismer att själva producera giftiga ämnen, som dödar mikroorganismerna. Slutsatsen efter två års tester på ett sjukhus i Glasgow är att ljuset är 60 procent effektivare mot bakterier och svampsporer än enbart rengöring. Ljuset påverkar både luften och alla synliga ytor, och därför är det lätt att löpande utföra bakteriebekämpande behandling i alla hörn av korridorer, operationssalar och isoleringsavdelningar.

De kliniska testerna utfördes i ett intensivrum för brännskadepatienter. När en MRSA-infekterad patient vistades i rummet, reducerade behandlingen antalet bakterier med mellan 56 och 86 procent. Den nya bakteriedödande ljusteknologin har fått namnet EDS – Environmental Decontamination System.