tape terahertz scanner

Vanlig tejp kan röntgenfotografera ett finger

En vanlig rulle tejp kan användas till annat än att slå in paket. Den sänder nämligen ut både ljus, röntgenstrålning och mycket lovande terahertzstrålar. Se forskarna röntgenfotografera ett finger med hjälp av tejp i videon.

4 december 2013

Läs om terahertzstrålar

Läs artikeln om terahertzstrålar - elektromagnetiska vågor som kan "se" genom t.ex. kläder och avslöja om man bär vapen eller sprängämnen under jackan.

Som prenumerant kan du läsa artikeln online genom att klicka på knappen nedan.

Tejp kan röntgenfotografera

Helt vanlig tejp kan användas till mycket annat än att slå in paket och sätta upp affisher i barnrummet. Forskare från University of California upptäckte 2008 att tejp sänder ut röntgenstrålning tillräckligt kraftig för att röntgenfotografera ett finger. Se hur i videon:

Tejp sänder även ut terahertzstrålar

Utöver röntgenstrålning sänder tejp även ut synligt ljus när det dras av rullen (du kan själv testa att se det i ett mörkt rum).

De många olika typerna av strålning fick fysikerna Joseph Horvat och Roger Lewis från University of Wollongong i New South Wales, Australien att undersöka om tejpen också sänder ut löftesrika terahertzstrålar, och de fick en klar signal redan vid första försöket.

Når tejpen rycks av blir den klistriga sidan positivt laddad och baksidan av tejpen som den satt fast på blir negativt laddad. När laddningsskillnaden blir tillräckligt stor hoppar elektronerna från den positiva till den negativa ytan. När de träffar ytan bromsas de och sänder ut terahertzstrålning.

T-strålar har stora möjligheter

Terahertzstrålar är elektromagnetiska vågor som kan "se" genom t.ex. kläder och avslöja om man bär vapen eller sprängämnen under jackan. Det beror på att alla ämnen reflekterar T-strålarna olika och har därmed unika "fingeravtryck".

Forskarna håller för ögonblicket på att utveckla en handhållen skanner som bl.a. polis och säkerhetsvakter kan använda, och förhoppningen är att tejpens enkla sätt att bilda T-strålning en dag blir praktiskt möjlig att utnyttja.