Bionisk arm

Robotarm tar över obrukbar hands nerver

I februari ersätter en läkare för första gången någonsin en förlamad arm med en konstgjord genom att koppla den till armens egna nerver. Den nya metoden ger tre österrikiska patienter tillbaka en stor del av rörligheten i armen.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

Tillsammans med två andra patienter var österrikaren Milorad Marinkovic den förste som genomgått en armtransplantation med en konstgjord arm som kan använda de förstörda nerver som tidigare kontrollerade handen.

Alla tre patienter hade råkat ut för olyckor som förstörde de nerver som går från ryggradens översta del ut i nacken och ut i armen. Det gjorde armen förlamad, så att de inte har kunnat röra handen eller fingrarna.

Innan läkaren amputerade armarna genomgick de tre männen en lång träningsperiod med en extra, konstgjord arm för att säkerställa att tekniken fungerade som den skulle:

Efter operationen har de tre männens förstörda armar amputerats och ersatts av fullt funktionella bioniska armar med avtagbar hand:

Läs om hur kirurgen lyckades få de nya armarna att fungera i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa om årets största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, häftigaste dramer, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015 – på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.