Crying baby

Robot fiskar upp batterier i tarmen

En ny mikrorobot kan fånga in batterier i mag-tarmkanalen och dra ut dem ur kroppen på ett säkert sätt. Syraskador från batterier och kikhålsoperationer kan snart vara ett minne blott.

16 november 2016

I USA sväljer amerikaner varje år 3 500 små batterier från till exempel leksaker. De är farliga eftersom de kan etsa sig in i vävnaderna.

En ny robot har tagits fram för att kunna avlägsna de små batterierna som människor av misstag har svalt.

Det ska den göra genom att röra sig runt i magtarmkanalen och fånga batterier med en magnet.

Mikrorobot letar upp och tar bort

Roboten har utvecklats av amerikanska, engelska och japanska forskare och består av två lager gristarm och däremellan en biofilm som krymper i värme.

Patienten sväljer roboten, som är inkapslad i en iskub. I magen smälter isen och roboten vecklar ut sig.

Roboten, som är en prototyp, kan också föra in medicin i kroppen och i framtiden kanske rent av reparera en skadad tarmvägg.

Så fungerar batterifångaren:

|

Mikroroboten är inpackad i en istärning (1) så att den går att svälja lättare. Själva roboten (2) innehåller en liten magnet (3), som tillsammans med en magnet utanpå kroppen kan styras i riktning åt exempelvis ett batteri nere i magen eller tarmen.

Med hjälp av en magnet utanpå kroppen har forskarna dirigerat roboten fram till ett batteri i en grismage (4). Där häftar sig roboten fast vid det lilla batteriet i magen så att det kan dras vidare ut genom kroppen på magnetisk väg.