Håndholdt detektor finder kræft

Handdetektor upptäcker cancer

Forskarna kan nu spåra upp även tidiga stadier av cancer med en handhållen cancerdetektor, som använder mikrovågor för att hitta tumörerna.

10 mars 2016

När Star Trek-läkaren Leonard “Bones" McCoy ska undersöka en besättningsmedlem på rymdskeppet Enterprise pekar han bara på patienten med sin så kallade tricorder, som då genast ställer en exakt diagnos.

Tricordern från Star Trek inspirerade till verklighetens detektor.

Nu har ingenjörer vid Stanford University i USA uppfunnit en apparat med - nästan - samma potential. De har utvecklat en handhållen detektor, som med hjälp av mikrovågor och ultraljud kan spåra både tidiga stadier av cancer.

Mikrovågor avslöjar sjukdom i kroppen

|

När en läkare i framtiden ska undersöka om en patient har cancer, behöver hon eller han bara peka med tricordern på området där man misstänker en tumör. Idén är enkel:

1. Den handhållna tricordern skickar ut mikrovågor.

2. Mikrovågorna absorberas av vävnaderna – både friska och sjuka.

3. Mikrovågorna omvandlas till värme, som får de olika vävnaderna att avge karakteristiska ultraljudsvågor.

4. Ultraljudssignalerna fångas upp av en så kallad deducer – ett ljudhuvud – och omvandlas till en bild av cancern.

Mikrovågor får molekyler att vibrera

Stanfordforskarnas tricorder är baserad på mikrovågor och kan användas av läkare. När mikrovågor träffar ett material får de molekylerna att vibrera så att de utvecklar värme – och denna värmeutveckling är helt beroende av vilket material det rör sig om.

Vibrationer från molekylerna utsänder karakteristiska ultraljudsvågor, som kan omsättas till bilder precis som det fungerar vid ultraljudsskanningar.

Cancer kan upptäckas med annat än mikrovågor

Andra amerikanska forskare har utvecklat ett litet chip av kisel, som kan upptäcka cancerceller om de flyter runt i blodet. Läs mer i artikeln:

VAD ÄR MIKROVÅGOR?

Mikrovågor är elektromagnetiska vågor, precis som radiovågor och synligt ljus.

Mikrovågorna är användbara eftersom de kan transportera och överföra energi. Denna egenskap utnyttjas bland annat för att värma mat i mikrovågsugnar.