MR-scanner magnetisme

Magnet drar med enorma krafter i en magnetkamera

När läkaren ber dig ta ut dina piercingar innan du ska magnetröntgas finns det goda anledningar. Magneten i skannern lockar till sig metall med flera hundra kilos kraft.

27 april 2015 av Babak Arvanaghi

Magnetkamera med en på/av-magnet

Oljudet från en magnetkamera (MR-skanner) är nästintill olidligt. Men det är nödvändigt när läkarna ska hitta vad som är fel med dig.

De höga ljuden beror på den superstarka elektromagnet som sitter i skannern. En magnetkamera fungerar nämligen genom att magneten slås på och av med korta mellanrum.

Under processen manipulerer maskinen dina celler så att de pekar i samma riktning när magneten är på. När den stängs av hamnar alla celler i sin naturliga position och skickar i den rörelsen ut en väg som maskinen kan fånga upp.

Oljudet i en magnetkamera beror på magnetism

Magneten i en magnetkamera påverkar inte bara din kropp. Även maskinens egna metalliska delar påverkas och därför bullrar det inne i kameran.

I filmen ovanför kan du ser hur kraftig magneten i en magnetkamera är och få svar på varför man undviker att skanna personer med exempelvis pacemakers.

Du kan också testa din kunskap om magnetism här.

Magnetism är oumbärlig för den moderna människan

Magnetism möjliggör inte bara magnetkameran, den är även grunden för kompassen, elektriskt ljus och datorer.

Lär dig mer om det tilldragande fenomenet i vår artikel: