heart

Hur fungerar ett konstgjort hjärta?

Fungerar ett konstgjort hjärta precis som ett riktigt hjärta? Hur många år håller det?

7 april 2014

Det riktiga hjärtat

Ett riktigt hjärta slår omkring 70 slag i minuten, och varje slag sänder runt cirka åtta centiliter blod i kretsloppet. Höger kammare pumpar ut blodet i lungorna där det syrsätts, medan slagen från vänster kammare pumpar blod till kroppens vävnader.

Franskt företag utvecklar konstgjorda hjärtan

Ett franskt företag, Carmat, har utvecklat ett syntetiskt hjärta, som liknar det naturliga. Det är godkänt för test på människa i bland annat Belgien.

Carmats konstgjorda hjärta väger 900 gram och består av två kammare åtskilda av ett biomembran. Både membran och hjärtklaffar är beklädda med celler från ko.

Forskarna som ligger bakom projektet hoppas att det biologiska materialet kommer att förhindra blodet från att koagulera, vilket annars är en av de stora utmaningarna med konstgjorda hjärtan. Hjärtat får energi från två litiumjonbatterier, som användaren bär i ett bälte. Det kan klara minst 230 miljoner hjärtslag, vilket motsvarar fem års hållbarhet.

Konstgjort hjärta kan rädda många människoliv

Blir hjärtat en realitet kan det rädda många människor. I hela världen lider minst 100 000 av kardiomyopati, då både höger och vänster hjärtkammare sviktar.

I dag kan dessa människor räddas endast av ett hjärta från en donator, men av donatorhjärtan finns det bara kring 4 000 per år.

Tidigare försök med konstgjorda hjärtan har bara gett patienten en månad att leva. REUTERS/SCANPIX

Stamceller skapar framtidens hjärta

Konstgjorda hjärtan är inte nödvändigtvis mekaniska. År 2013 odlade forskare stamceller, som utvecklades till hjärtceller. Efter 20 dagar började cellerna dra sig samman rytmiskt, som ett riktigt hjärta. Hjärtvävnaden var dock svag, och cellerna mycket löst packade.

Forskarna hoppas att konstgjord vävnad en dag kan ersätta skadade delar av ett hjärta – och med tiden bota sjuka hjärtan.